No siis. Tässähän on aika isoja suomenruotsalaisen ja karjalaisen kulttuurin eroja: suomenruotsalaisilla on pääsiäisnoitia, ja karjalaiset taas uskovat varvuilla virpomiseen pääsiäisenä. Ne ovat sekoittuneet ne perinteet ainakin Varsinais-Suomessa. Täällä on aika iso karjalaisperäinen väestönosa, osa minunkin esi-isistäni on Karjalasta, todistetusti. Mutta iso osa on Etelä-Suomesta ja todella iso osa Varsinais-Suomesta. Ostin viipurinkarjalaiselta mieheltä porkkanoita ja vaikka hän oli kohtelias ja hymyili, niin aavistin että hän odotti että kuuntelen häntä enkä puhu paljoa, ja hän myös oli myynyt minulle porkkanoita 2 eurolla, isoja jättiporkkanoita. Ja hän kysyi mistä olen, niin vastasin että "Kemiöstä" joka on syntymäkuntani. Hänen syntymäkuntansa on Viipuri, josta hän lähti evakkona Varsinais-Suomeen. Hän puhui hyvää yleiskieltä, hänellä ei ollut itä- eikä länsi-suomen murretta puheessaan, mutta hän jutteli myös jostain nuoresta miehestä ja hän jutteli myös lapsistaan kysyttyyään heistä. Hyvänen aika, hänen lapsensa olivat minun isäni ikäisiä ja minun isäni on jo 58-vuotias myöhäiskeski-ikäinen, varhaisvanhuusikäinen mieshenkilö (en viitsi sanoa "vaari" enkä "pappa" ettei hän loukkaannu jos hän joskus lukee tätä tekstiä tms.) Niin jos suoraan sanon että karjalaismiehen lapset ovat pappa- ja vaari-iässä ja hän itse on sitä vanhempi, niin hänhän on vanha kuin Taivas itse! Hän on syntynyt 30-luvulla ja hän oli jotain 7- tai 80-vuotias. Muistaakseni 1935 syntynyt. 73-vuotias muistaakseni. Luultavasti hänellä on suomalais-ugrilainen mies, suomalais-ugrilaisella nimellä varustettu. En jäänyt siihen kauhean kauaksi koska hän selvästi yritti väkinäisesti olla kohtelias ja hän oli juuri leikannut terävällä veitsellä porkkanoista naatit pois, niin jos hän olisi ruvennut suuttumaan että "MIKÄ SAATANAN SUOMENRUOTSALAINEN PELLE HAASTELEE" niin hän olisi voinut ruveta sitten uhkailemaan, koska olen kuullut juttua että kun Lönnrotikin "huasteli" niiden karjalaisten kanssa 1800-luvulla niin ne uhkasivat lyödä hänelle puukon kurkkuun. Niin ei tämä mies minua uhkaillut, mutta hänen hymynsä oli vähän väkinäinen. Näin kun hän halusi selvästi olla kohtelias, selvästi halusi tietää mistä olen. Ei kysynyt nimeäni mutta saatoin sen kyllä kertoakin. Ei pelkkä nimeni paljoa kerro, minulla on sama nimi kuin muutamalla muullakin länsi-suomalaisella ihmisellä, mutta kyllähän se niin on että jollei mies nimeä pahenna, niin ei nimi miestä pahenna. Niin en nyt muista sen karjalaisen nimeä, ehkä hän ei kertonut sitä. Ei ollut mikään ruotsinkielinen nimi, eikä mies osaa mielestäni muita kieliä kuin suomea, ja hän osaa myös laskea takaisinperin jollain sillä pohjalla minkä hän on hankkinut, kun koulut jäi kesken. Hän muistaakseni ei joutunut enää kouluun 11-vuotiaan jälkeen, ja hän vain myy porkkanoita eikä ole varaa viinaan eikä kahviin. Aika vakava, leveäkasvoinen sinisilmäinen mies, hymyilee kohteliaasti nähdessään minut, mutta en oikein tiedä, se voi olla vai kohteliaisuutta. Ehkä hän on vähän vaivautunut, koska hän haluaa vain myydä mahdollisimman paljon tavaraa ja juttelen. Se voi olla jotain se juttelu mitä olen isältä oppinut, isällä oli osa esi-isistä suomenruotsalaisia ja osa karjalaisia. Äitini ei ole niin kova höpöttämään kuin isäni, äitini on varsinais-suomalaisista esi-isistä. Eikä niistä suomenruotsalaisista tiedä, niiden esi-isissä voi olla ihan ketä vain, ihan minkälaisia vain. Mutta no jaa, tuli jo aika paljon tekstiä. Ehkä minulla on vähän nazrix@bat ja arafat@hcbat-tyyppinen "huastelu", tai joku "pratande" tai miten ne sen sanoo kun en oikein osaa kunnolla ruotsia. En osaa kunnolla karjalaakaan, hämäläiskieltä osaan kunnolla. Varsinais-suomeakin siltä osin aika hyvin kun ei ole ruotsinsekaista murretta. Halusin vain sanoa että porkkanat ovat hyviä, ja että tykkään myös juoda kahvia jos olen väsynyt.