Download Game! Currently 152 players and visitors. Last logged in:DrizzinMarrowKeradCanshow

Library: Yhden puhdas idea (Plato/Parmenides)

Books

Author: Qurp
Date:May 29 2002

 - No hyv{ on, sanoi Parmenides. - Jos on olemassa yksi, tuo yksi ei voi
olla monta, eih{n? - Ei tietenkään. - Yhdess{ ei siis voi olla osia eik{ 
yksi voi olla kokonainen. - Mitä tuo tarkoittaa? - Osahan on aina osa jostain
kokonaisuudesta. - Niin on. - Ja mikä sitten on kokonainen? Eik| kokonainen
ole se, mist{ ei puutu mit{{n osaa? - Totta kai. - Siisp{ kummassakin
tapauksessa yksi koostuisi osista, olipa se kokonainen tai oli siin{ osia.
- Niinh{n asian t{ytyy olla. - Siisp{ kummassakin tapauksessa n{in ollen
yksi olisi monta eika yksi. - Totta on. - Mutta seh{n ei saa olla monta vaan
sen t{ytyy olla yksi. - Ei saa. - Siisp{ - jos yksi on yksi, se ei ole
kokonainen eik{ siin{ ole osia. - Ei ole. - No jos siin{ ei ole osia, siin{
ei liioin ole alkua eik{ loppua eik{ keskikohtaa, sill{ neh{n olisivat sen
osia. - Aivan oikein. - Mutta alku ja loppuhan ovat jokaisen olion
{{rirajat. - Tietenkin. - Yksi on siis {{ret|n, jos sill{ kerran ei ole
alkua eik{ loppua eik{ keskikohtaa, sill{ neh{n olisivat sen osia. - Aivan
oikein. Se on {{ret|n. - Ja se on vailla muotoa. Se ei ole osallinen
enemp{{ py|re{st{ kuin suorastakaan muodosta. - Kuinka niin? - Pyöre{ on
tietenkin sellainen, jonka {{ret ovat joka kohdasta yht{ kaukana
keskuksesta. - Niin on. - Ja suora on sellainen, miss{ keskusta p{{st{
katsoen peitt{{ kummankin loppupuolen. - Niin on. - N{in ollen yhdell{
olisikin osia ja se olisi monta, jos se nimitt{in olisi osallinen suorasta
tai py|re{st{ muodosta. - Aivan niin. - Mutta kun siin{ ei ole osia, se ei
voi olla suora enemp{{ kuin py|re{k{{n. - Aivan oikein. - Ja kun niin on, se
ei voi olla miss{{n paikassa, sill{ se ei voi olla jossakin muussa eik{
itsess{{n. - Mit{ tuo nyt tarkoittaa? - Jos se olisi jossakin muussa kuin
itsess{{n, niin se miss{ se on ymp{r|i sit{, ja tuon muun osat
koskettaisivat sit{ monessa kohdassa. Mutta sit{, mik{ on yksi ja miss{ ei
ole osia ja mill{ ei ole py|re{n ominaisuutta, ei voi koskettaa ymp{rilt{
monesta paikasta. - Ei kyll{k{{n. - Mutta - toiselta puolen - jos yksi olisi
itsess{{n, se olisi itsens{ eik{ mink{{n muun ymp{r|im{. Sill{ mik{{n ei
voi olla miss{{n mik{ ei ymp{r|i sit{. - Seh{n olisikin mahdotonta. - Mutta
onhan se, mik{ ymp{r|i, muuta kuin ymp{r|ity. Sill{ yksi kokonaisuus ei voi
olla samalla se, mihin vaikutetaan, ett{ se, mik{ vaikuttaa. Silloinhan
yksi ei en{{ olisi yksi, vaan kaksi. - Seh{n on totta. - Siisp{ yksi ei
ole miss{{n. Se ei ole itsess{{n eik{ miss{{n muussakaan.


Books